Välkommen advent

 
Då var det äntligen dags för första advent, som vissa av oss har längtat efter! I dag blev den en lång, härlig adventsfrukost med lussebullar. Vi är helt färdiga efter sonens flytt i går, vi var hemma halv tolv på natten. Men gud så fint de bor nu, i en nyproducerad lägenhet, allt är fint och fräscht och alla grannar verkar så glada!
 
 
Nu blir det lite pysel här hemma och lite tid för vila också, dagen toppas av en god middag med la familia.
Ha det gott, kram!
 
 
Här kommer receptet på mina saftiga lussebullar.
 
 

Ingredienser

50 g jäst
150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
250 g kesella 1%
1/2 tsk salt
2 dl socker
1 g saffran
16-17 dl vetemjöl

Till garnering:
Ägg
Russin
 

Gör så här

 
Smula ner jästen i en bunke.
Smält matfettet och häll på mjölken, värm till 37 grader (45 grader om du använder torkad jäst).
Rör ut jästen med lite av spadet. (Den torkade jästen blandas med mjölet)
Tilsätt salt, socker, kesella, saffran och resten av spadet.
Arbeta i så mycket av mjölet så att degen släpper från kanterna av bunken.

Låt jäsa under duk ca 40 min.
Knåda degen ordentligt innan du bakar ut till bullar eller kransar.

Låt jäsa igen ca 40 min.
Garnera med russin och pensla med ägg och strö på strösocker.

Grädda små bullar i 250 grader i 8-10 min.
Grädda kransar i 220 grader i 15-20 min.
 
 
 


Namn

Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar


Kommentarer

cattis säger:

Tänk att din son Deas blivit liksom man.Flickvän,en riktig egen lägenhet.Lilla Deas <3

Pussar
Cattis

Svar: Ja men gud så snabbt det gick!! Och snart börjar Elina gymnasium!! Kram
Nenne Fransson

[2012-12-03, 16:02:10]